Osteopathie is een holistische behandelmethode van het lichaam

Dit houdt in dat het lichaam in zijn geheel wordt benaderd, om zo te zoeken wat de oorzaak van de klachten is. Deze oorzaken kunnen zich op een andere plaats bevinden dan de eigenlijke klachten, doordat er ketens ontstaan in het lichaam. Door de oorzaak op te sporen en te behandelen en de ketens af te bouwen, wordt het lichaam sterker, er ontstaat een betere doorbloeding en een betere houding. Zo stelt osteopathie de patiënt in staat om zijn zelfhelend mechanisme aan te spreken en zullen de klachten verminderen of verdwijnen.

Hoe verloopt een consult?

Er wordt gestart met een uitgebreid vraaggesprek over uw specifieke klacht. Hierbij wordt ingegaan op de duur van de klacht, het ontstaan van de klacht, het uitlokken van de klacht,… Belangrijk is ook na te gaan welke operaties, medicatie en voorgaande behandelingen u reeds heeft doorlopen. En er wordt ook nagegaan hoe uw algemene gezondheidstoestand is.

Dan volgt een onderzoek van de beweeglijkheid van de verschillende gewrichten, zowel ter hoogte van de klachtenregio als in het volledig lichaam. Op basis van deze testen wordt de oorzaak van de klacht gezocht.

Bij elke aanwijzing dat het over een ernstig probleem gaat, wordt u doorgestuurd naar uw behandelende arts.

Daarna volgt de behandeling, mobilisatie van de gewrichten, losmaken van verklevingen, rek van verkort weefsel. Bij mij in de praktijk wordt niemand ‘gekraakt’, noch kinderen, noch volwassenen.

Een behandeling duurt ongeveer een uur.

Met welke klachten kan u bij een osteopaat terecht?

• Nekpijn, lage rugpijn, pijn tussen de schouderbladen
  • Hoofdpijn, migraine
  • Pijn thv lies, heup, knie, enkel
  • Pijn thv schouder, elleboog, pols
  • Uitstraling in armen of benen
  • Terugkerende sportblessures
  • Algemene vermoeidheid, algemene spier- en gewrichtspijnen
  • Buikpijn (maagklachten, diarhee, opstopping, krampen, blaasproblemen,…)
  • Zwangerschapswens
  • Zwangerschapsklachten: bekkenistabiliteit
  • Postnataal herstel, menstruatiepijnen
  • Huilbaby
  • Zindelijkheidsproblemen

Hebt u vragen of u met uw specifieke klacht bij een osteopaat terecht kan, neem dan gerust contact op, of kijk even bij de FAQ.